۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

کروبی :مانع اصلی راه اندازی تلویزیون مشکل مالی است



در پی حمله‌ی نیروهای لباس شخصی و تعدادی از کارمندان رسانه های محافظه کار در نمایشگاه مطبوعات به مهدی كروبی، دیروز جمعی از روزنامه‌نگاران با حضور در منزل كروبی از او دلجویی كردند و شجاعت و پایمردی وی در راه احقاق حقوق مردم را مورد ستایش قرار دادند. شیخ اصلاحات در این دیدار به روزنامه نگاران اطمینان داد که "اوضاع این گونه نمی ماند" و تاکید کرد برای بیان وظاایف خود، آماده پرداخت هر هزینه ای هست.

در ابتدای این دیدار بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ضمن تاسف از نحوه برخورد با مهدی كروبی در نمایشگاه مطبوعات و نیز تقدیر از شجاعت صراحت لهجه او یادآور شد: "در سالهای اخیر نمایشگاه مطبوعات به گونه ای برگزار شده كه روزنامه نگاران مستقل و حرفه ای جایی در آن ندارند و به جای آنها عرصه برای حضور چماقداران مطبوعاتی باز شده است."



می خواهند باب پرسشگری بسته شود

در ادامه، عباس عبدی که به عنوان یک روزنامه نگار پیشکسوت در این جمع حضور داشت در سخنانی كوتاه ضمن انتقاد از شیوه برپایی نمایشگاه مطبوعات در چهارسال اخیر گفت: "نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر تنها به مكانی برای نمایش تبدیل شده است." عبدی همچنین خطاب به مهدی كروبی نحوه برخورد با او در نمایشگاه مطبوعات را چنین شرح داد: "اقدامی كه با شما صورت گرفت نتیجه بن بستی است كه برخی با آن روبرو شده اند. وقتی به سئوال ها و ابهامات یك جریان پاسخ مناسب داده نمی شود، این جریان از هر امكانی برای پاسخ گرفتن استفاده می كند. نمایشگاه مطبوعات امسال هم چنین كاركردی دارد و هدف از برخورد با شما هم این بوده كه باب پرسشگری بسته شود و آقایان معترض قید چنین حضورهای اجتماعی را بزنند." عباس عبدی در پایان البته برخورد با مهدی كروبی را نشانه موفقیت برنامه ها و اقداماتش دانست و ابراز امیدواری كرد كه در نمایشگاه آینده روزنامه نگاران بتوانند میزبان مهدی كروبی و دیگر شخصیت های سیاسی اصلاح طلب باشند.

عبدالرضا تاجیك دیگر روزنامه نگاری بود كه در سخنانی كوتاه اتفاق روی داده در نمایشگاه را نمونه ای دانست كه درحال تبدیل شدن به یك رویه است. او از حضور بعضی از روزنامه نگاران شاغل در رسانه های دولتی در حمله به مهدی كروبی ابراز تاسف كرد و تبدیل شدن بزرگترین روزنامه كشور به محل جولان نظامیان را ناپسند دانست. تاجیك همچنین ابراز امیدواری كرد كه تمامی روزنامه نگراران زندانی هرچه زودتر آزاد شوند.

در این جمع مصطفی ایزدی، از چهره های سیاسی و ستون نویس سالهای اخر روزنامه های اصلاح طلب و به خصوص اعتمادملی نیز حضور داشت و بنا بر درخواست حاضرین دقایقی سخن گفت. ایزدی خطاب به مهدی كروبی گفت: "از 12 سال قبل همیشه این صحبت مطرح بود كه اصلاحات هزینه دارد و امروز این مساله به روشنی بر همگان اثبات شده است كه اصلاحات بدون هزینه ممكن نیست. شما همانطور كه خود هم در بیانیه هایتان تاكید كرده اید فرزند احمد (كروبی) هستید و تجربه سختی ها و فراز و نشیب های سالهای گذشته را دارید و امید این است كه همچنان بر مواضع خود بایستید و الگوی دیگران باشید."

همچنین، مهران كرمی جانشین سردبیر در روزنامه‌ی توقیف‌شده‌ی اعتماد ملی گفت: "معمولاً در جامعه روزنامه‌نگاران را از سیاستمداران تفكیك می‌كنند اما سیاستمداران حكومت را فقط تهدید می‌كنند ولی روزنامه‌نگاران حكومت را تحدید و محدود می‌كنند. هر چه در پستوی حكومت است روی پیشخوان می‌ریزند. حالا شیخ مهدی كروبی این كار را با حكومت كرده. چیزهایی كه حكومت می‌خواست در پستویش بماند روی پیشخوان ریخت و كارهایی كه حكومت می‌خواست انجام دهد بیان كرده و طبیعتاً حكومت نتوانسته آنطور كه می‌خواست كارش را ادامه دهد."

وی خطاب به مهدی كروبی اظهار داشت: "شما با كارهایی كه كردید عملاً وارد حوزه‌ای شدید كه مطبوعات انجام می‌دادند. طبیعتاً هم هزینه‌ی كار سیاسی كه انجام می‌دادید را می‌دهید، هم هزینه‌ی كار مطبوعاتی و رسانه‌ای. این هزینه هم كم نیست و خیلی بیش از كسانی است كه فقط كار سیاسی می‌كنند. حكومت هزینه‌ی هر جفتش را یكجا با شما حساب می‌كند."

علی اكرمی، روزنامه نگار عضو نهضت آزادی سخنران بعدی این دیدار دوستانه بود و درباره شیوه رفتار مهدی كروبی گفت: "مهدی كروبی برخلاف سیاستمداران كه به علت مصلحت سنجی خیلی از اخبار را شفاف اعلام نمی كنند اما وارد حوزه روزنامه نگاری شده است و چیزهایی كه قرار بوده در پستو بماند روی پیشخوان ریخته و در معرض دید همگان قرار داده است. همین شیوه عمل باعث شده كه شیخ مهدی كروبی هزینه ای مضاعف برای اقدامات و روشنگری های خود بپردازد."

حسن اسدی زیدآبادی هم بعد از صحبت های علی اكرمی شیوه منحصربه فرد مهدی كروبی در گزارشگری حقوق بشر را ستایش كرد و گفت: "اینكه كسی با این سابقه‌ی حكومتی و نقش داشتن در پایه‌گذاری این حكومت ـ كه به هر حال منافعی برایش می‌تواند متصور باشد ـ بدون خط قرمز از حقوق بشر دفاع می‌كند جای تقدیر دارد." وی در ادامه نسبت به بی خبری از وضعیت احمد زیدآبادی و نحوه برخورد با او در زندان هشدار داد.

سپس، رضا خجسته رحیمی با اشاره به اینكه همیشه روزنامه نگاران وقتی كه با تحدید و توقیف و بازداشت روبرو می شدند برای بازگو كردن مشكلات خود نزد شما می آمدند و شما از آنها دلجویی می كردید، گفت: "این بار اما ماجرا به صورت طنزآمیز و تراژیكی به گونه ای دیگر است. این بار گویی خیاط در كوزه افتاده است و برای اولین بار این روزنامه نگاران هستند كه آمده اند تا پای سخن شما بنشینند و شما از مشكلاتی كه با آن روبرو بوده اید برایشان بگویید و آنها از شما دلجویی كنند."

در این نشست چند تن دیگر از رونامه نگاران هم در سخنانی كوتاه خواسته هایی را با شیخ مهدی كروبی درمیان گذاشتند. این روزنامه نگاران راه اندازی یك روزنامه و یا راه اندازی تلویزیون صبا را خواستار شدند و درخواست كردند كه با افزایش ارتباط میان مهدی كروبی و میرحسن موسوی، جنبش سبز تقویت شده و اهداف خود را پیش ببرد. این روزنامه نگاران همچنین اقدامات مهدی كروبی را ستودند و خطاب به او گفتند: "خیلی خوشحالیم كه در میان سیاستمدارن خود شخصی را داریم كه كنش ناب سیاسی را در انسانی ترین شكل آن به جامعه نشان می دهد."



از هزینه دادن باکی نداریم

صحبت های روزنامه نگاران كه به پایان رسید، مهدی كروبی در سخنان کوتاهی به تشریح اتفاقات روز حمله به خود در نمایشگاه مطبوعات پرداخت از دغدغه های خود در مورد وضعیت کشور سخن گفت.

كروبی كه هنوز اثر زخمی كوچك را كه در نمایشگاه مطبوعات برداشته بود بر پیشانی داشت اینگونه سخن آغاز كرد: "من هر سال به نمایشگاه مطبوعات رفته ام اما امسال به علت توقیف رو به تزاید نشریات و نیز بازداشت روزنامه نگاران برای رفتن به نمایشگاه انگیزه مضاعفی داشتم. من از اتفاق رخ داده در نمایشگاه رنجیده نشدم و تنها متاسف شدم از بروز برخی رفتارهای نسنجیده و نامعقول و اتفاقا خیلی خوب شد كه به نمایشگاه رفتم تا ماهیت واقعی برخی افراد روشن شود." كروبی در ادامه ادعای مسئولین نمایشگاه را كه در مصاحبه با برخی خبرگزاری ها گفته اند نسبت به جو نامساعد نمایشگاه به محافظان كروبی اخطار داده بودند را تكذیب كرد و گفت:"من كاملا بی خبر به نمایشگاه رفتم و اینكه برخی می گویند به رغم اخطارها كروبی قصد ماجراجویی داشته، كذب محض است. با اینهمه تعجب می كنم و از دوستان می پرسم كه آیا برای بازدید از نمایشگاه مطبوعات باید اجازه بگیرم؟تعجب می كنم كه چرا بزرگان و عاقل ترها مانع چنین رفتارهای ناسنجیده ای نمی شوند."

شیخ اصلاحات در ادامه ابراز امیدواری كرد كه حاكمیت چنین طرز فكری بر كشور طولانی نشود و روزنامه نگاران حاضر در جمع را به بردباری و تحمل و نیز حفظ تعادل توصیه كرد و گفت: "ما نباید از میدان به در برویم چراكه وضع در اردوگاه مخالفان ما نگران كننده است و واكنش خود را با بروز چنین رفتارهایی نشان می دهند."

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اخیر در بخش دیگری از صحبت های خود از فشار سنگین بر مطبوعات در ماه های اخیر گلایه كرد و در پاسخ به برخی از روزنامه نگاران كه از او راه اندازی یك روزنامه تازه را خواستار شده بودند، گفت: "هر روزنامه ای كه توقیف می شود داغ دلم تازه می شود با اینهمه درپی آن هستم كه یك روزنامه و یا نشریه ای تازه منتشر كنیم و نمی خواهم به هیچ عنوان از میدان به در روم. خیلی متاسف می شوم وقتی می بینیم عده ای روزنامه نگار با انگیزه بیكار می شوند و نیروهایشان در می رود. در روایات هم آمده است كه فرد غریب، فردی عالم و صاحب اندیشه است كه علم و دانش او در غربت باشد و اكنون هم روزنامه نگاران حرفه ای و واقعی ما غریب افتاده اند." مهدی كروبی در ادامه مانع اصلی درمقابل راه انداز شبكه ماهواره صبا را مشكلات مالی عنوان كرد.

این دیدار دوستانه اما با دلداری مهدی كروبی به روزنامه نگاران پایان گرفت آنجایی كه خطاب به میهمانان خود گفت:"خاطرجمع باشید كه اوضاع اینگونه باقی نمی ماند و دولت ناگزیر است كه اوضاع را تغییر دهد و فضا را باز كند. در عین حال مطمئن باشید كه بنده به عنوان یك روحانی آنچه را كه وظیفه خود می دانم انجام می دهم و از هزینه دادن باكی ندارم و برای هر هزینه ای آماده هستم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر