۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

چهار ماه ستیز کروبی با دولت کودتا

چهار ماه ستیز کروبی با دولت کودتا
روز آنلاین
حمله حامیان محمود احمدی نژاد به مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات در حالی صورت گرفت که این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، دو روز قبل اعلام کرده بود "خود را برای همه چیز آماده کرده است."

کروبی که پیشتر از برگزاری دادگاه و احتمال محاکمه خود توسط دادگاه ویژه روحانیت استقبال کرده بود، همچنان بر عدم مشروعیت دولت احمدی نژاد و تقلب گسترده در انتخابات 22 خرداد تاکید دارد. شاید "شیخ اصلاحات" که سابقه سالها نمایندگی و ریاست مجلس شورای اسلامی و پست ها و مقام های مختلف در جمهوری اسلامی را دارد، هرگز گمان نمی برد روزی در جمهوری اسلامی، متهم به انجام یا تلاش برای انجام انقلاب مخملی شود و رسانه های حکومتی او را عامل بیگانه بنامند.

"روز" در این گزارش ، مواضع مهدی کروبی از روز اعلام کاندیداتوری در انتخابات تا امروز را مورد بررسی قرار داده است.



تیغ تیز انتقادات در اولین بیانیه کروبی

کروبی که 17 بهمن ماه با انتشار بیانیه ای حضور خود را در انتخابات ریاست جمهوری دهم، به طور رسمی اعلام کرد، از همان آغاز، تیغ انتقادات خود را به سوی محمود احمدی نژاد و سیاست های دولت او نشانه رفت. او در اولین بیانیه خود برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات، با بیان اینکه "طی سالهای اخیر از اهداف انقلاب دور شده ایم" اعلام کرد: "موجب تأسف است كه وضعيت جامعه و سياست به حدي پسرفت کرده است كه افراد متعهد به سرنوشت كشور چاره‌اي جز انتخاب شعار و هدف به احياي برنامه‌ريزي و احترام به خرد جمعي نداشته باشند، شعاري كه هدف آن بازگشت به نظام و فرهنگ مديريتي و رفتار مبتني بر برنامه در کشور است كه متاسفانه سال هاي پيش كنار گذاشته شد و آثار زيان بار آن را برهمگان شاهد هستيم".

کروبی که پس از اعلام کاندیداتوری بارها نسبت به احتمال وقوع تقلب در انتخابات هشدار داده بود، اظهارات حمایت آمیز دبیر شورای نگهبان از احمدی نژاد در آستانه انتخابات را را تخلفی آشکار از جایگاه قانون اساسی دانسته و از سایر اعضای شورای نگهبان خواست در این خصوص به آیت الله جنتی هشدار دهند.

او باانتشار بیانیه هایی درباره حقوق زنان، کودکان، اقلیت های قومی و مذهبی و... به اعلام برنامه های خود پرداخت و این در حالی بود که حامیان احمدی نزاد که میرحسین موسوی را رقیب اصلی خود میدیدند، تلاش میکردند مهدی کروبی را در مقابل جبهه اصلاحات نشان دهند. او نتشار بیانیه حقوق شهروندی خود که در آن بر توقف اعدام کودکان زیر 18 سال تاکید شده بود، چنان آنان را برآشفت که مدعی شدند بیانیه های منتشره از سوی کروبی را دیگران تنظیم می کنند و خود کروبی این بیانیه ها را نمی خواند. در همان زمان بود که روزنامه کیهان در اقدامی بی سابقه، بیانیه کروبی را "لاطائلات" خوانده و خود وی را "بی سواد" نامید.

اما با ادامه صدور بیاینه های کروبی، به خصوص بعد از انتخابات 22 خرداد، و نامه های سرگشاده او به مقامات، روزنامه کیهان و سایر حامیان افراطی احمدی نژاد این بار وارد فاز دیگری شده و بر طبل محاکمه و بازداشت این چهره اصلاح طلب کوبیدند.



سوگواره انتخابات

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در اولین واکنش به اعلام نتایج انتخابات، خطاب به مردم اعلام کرد: " 22 خرداد ماه که از حیث مشارکت کم سابقه شما مردم عزیز می توانست جشنواره بزرگ جمهوریت در نظام امام خمینی (ره) باشد به سوگواری تبدیل شد و در سوگواری جز مرثیه چه می توان خواند،‌ مرثیه ای برای اعتبار و آبروی رای فردی (افرادی) که به عشق و ایمان برای تغییر اوضاع کشور به صحنه آمدند و چنین تخلفی در امانت دیدند".

او نتایج اعلام شده برای انتخابات را مضحک و شگفت انگیز خوانده و نوشته بود: "در مقابل این مهندسی و تنظیم ناشیانه رای ملت سکوت نخواهم کرد".

کروبی از اول داستانی سخن گفته بود که شاید خود نیز گمان نمی برد به تجاوز در زندان ها و بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی و تیراندازی مستقیم به مردم برسد.



اصرار بر ابطال انتخابات

او یک روز بعد، دومین بیانیه خود را خطاب به مردم منتشر کرده و نتیجه اعلام شده برای انتخابات را ناشی از انحراف از جمهوریت نظام ذکر کرد.

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، خطاب به مردم نوشت "درخواست ابطال این انتخابات منحرف شده را به نام صیانت از ارای شما پیگیری خواهم کرد" و بر حفظ آرامش از سوی مردم تاکید کرد.

کروبی در بیانیه بعدی خود از مردم بابت آنکه " نیروهای غیبی و ظاهری" مانع از تغییر در قوه مجریه شدند عذرخواهی کرد و گفت در هر شرایطی و با هر امکانی به مبارزه ادامه خواهد داد.

او که این بیانیه را بعد از بازداشت های فله ای و کشتار مردم معترض در خیابان ها خطاب به مردم منتشر کرده بود در ادامه با اعتراض شدید به بازداشت ها و برخوردهای صورت گرفته با مردم و مباحث مطرح شده درباره انقلاب مخملین پرسید: "این چه انقلاب مخملی است که رهبران آن دو تن از زنده ترین و با سابقه ترین یاران امامند و مورد تایید شورای نگهبان و رهبری برای حضور در انتخابات و حداقل 15 میلیون نفر(بر اساس شمارش خود طرف) به آنها رای داده اند؟"

دبیر کل حزب اعتماد ملی که بارها در نامه های مختلف به شورای نگهبان بر ابطال انتخابات تاکید کرده و عدم مشروعیت دولت احمدی نژاد را اعلام کرده بود، 20 تیر ماه در نامه ای سرگشاده به هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه اعلام کرد: "عاملان و مسولان دولتی هم فرض که با خشونت و زندان و تهدید بخواهند موقتا این موج را خاموش کنند، ‌ولی با آتش همیشه زیرخاکستر چه خواهند کرد ؟ با این بحران مشروعیت داخلی و بین المللی خود چه خواهند کرد ؟"

او با بیان اینکه "ممکن است که کروبی را هم به دیار فانی بفرستند اما ملت زنده می ماند و حق خود را می گیرد" بار دیگر بر تصمیم خود برای پی گیری حقوق مردم تاکید کرده و افزود: "دادستانی تهران به صورت ابزاری جهت سرکوب معترضان قانونی به نتیجه انتخابات درآمده است".

کروبی از شاهرودی خواست که قبل از پایان دوره ریاستش بر قوه قضائیه، تکلیف بازداشت شدگان را روشن کند و خطاب به او هشدار داد: " اگر مشکل بازداشت شدگان اخیر در دوره حضرت عالی به طور سریع حل و فصل نشود عواقب غیرقابل پیش بینی زیادی برای ان متصور است".

این نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما نیز به روند وارونه پخش اخبار اعتراضات مردمی اعتراض کرده و با اشاره به حمله به کوی دانشگاه و برخی مجتمع های مسکونی پرسید: "آیا ضرب و شتم و کشتار مردم بی گناه که غالبا توسط نیروهای لباس شخصی انجام می شود و انعکاس وارونه آن در صداوسیما جزو رسالت رسانه ملی است؟"

دبیر کل حزب اعتماد ملی سپس در نامه ای به محسنی اژه ای، وزیر وقت اطلاعات ، خطاب به او نوشت: "آیا شما به عنوان وزیر اطلاعات از سرنوشت کسانی که مفقود شده‌اند و یا در زندان‌‌های غیر رسمی کهریزک، شور آباد و سوله‌‌های اطراف شهر تهران نگهداری می‌شوند خبر دارید؟ (به نقل از منابع موثق) آیا تاکنون بر رفتار‌های غیر متعارف نیرو‌های نظامی و شبه‌نظامی با بازداشت شدگان قبل از انکه به زندان‌ها تحویل داده شوند نظارتی شده است؟ شما به عنوان وزیر اطلاعات وجدان بیدار خود را به داوری دعوت کنید و بگویید که آیا گلوله گشودن به مردمی که اعتراضاتی ارام را برگزار کردند و بازداشت‌‌های گسترده انان، امری منطقی است. آیا شما از این رفتارها بی‌خبرید و یا اینکه شما هم به مانند دیگران مصلحت را بر پاسخگویی نمی‌دانید؟"



دو نامه تاریخی

مهدی کروبی، در ادامه اعتراضات خود پس از انتخابات با انتشار دو نامه تاریخی به رئیس مجلس خبرگان رهبری، واکنش شدید حامیان دولت را برانگیخت، به طوری که به طور دستجمعی خواستار محاکمه و بازداشت او شدند.

او با انتشار نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی از تجاوز وحشیانه به دختران و پسران در بازداشتگاهها خبر داد و در نامه های بعدی خود ، اقدام به انتشار برخی اسناد در این رابطه کرد. این کاندیدا در نامه ای دیگر خطاب به هاشمی رفسنجانی به شدت از موضع و روند اجلاس اخیر مجلس خبرگان انتقاد کرد و خطاب به رئیس این مجلس نوشت: "گمان اما نمی کردم که در اين اجلاس، خبرگان ملت، بحران مبتلا به کشور را فتنه بخوانند و چنين به اميد پاک کردن صورت مساله ، سر خويش را به زير برف کنند. به راستی جنابعالی که قبل از انتخابات "آتشفشان" خشم مردم را روشن ديده و آن را اعلام عمومی کرده بوديد چگونه تاييد فرموديد که تصاعد اين آتشفشان را امواج فتنه بخوانند و چنين بی دغدغه از کنار شرايط خطير مترتب بر کشور بگذرند؟"

این چهره اصلاح طلب بعد از انتشار نامه اش به هاشمی رفسنجانی در خصوص تجاوز به زندانیان به شدت مورد حمله حامیان احمدی نژاد قرار گرفت و در اقدامی هماهنگ ائمه جماعات شهرهای مختلف نامه او را تهمت های ناروا به نظام خواندند. نامه ای که یک روز بعد از انتشار و پیش از هرگونه اقدامی برای بررسی صحت یا سقم آن، توسط رئیس مجلس تکذیب شده بود.

حمله به کروبی تا آنجا ادامه پیدا کرد که فرماندهان سپاه او را "عامل فتنه" دانستند و رسانه های دولتی وی را "پیاده نظام دشمن"خواندند که " در خانه اش به روی منافقان باز است" و خواستار "اشد مجازات" برای او شدند.



شیخ آماده محاکمه

اما شیخ اصلاحات نه تنها در مقابل این تهدید ها سکوت نکرد، بلکه با انتشار نامه هایی ضمن پاسخ به این اتهامات و توهین ها ، ضمن تاکید بر پی گیری حقوق مردم، اسناد دیگری را از جنایات رخ داده در زندان های جمهوری اسلامی افشا کرد.

رییس اسبق مجلس سپس در نامه ای به آیت الله منتظری از حمایت های این مرجع تقلید از خود قدردانی کرده واظهار امیدواری کرده است که دیگر علما و بزرگان حوزه "توان اعتراض" بیابند.

کروبی همچنین با ارسال نامه‌اى به آيت الله نورى همدانى، تنها مرجع تقلید حامی احمدی نژاد، با انتقاد شدید از موضع وی درباره رویدادهای پس از انتخابات اعلام کرد که این موضع نه در محکومیت سرکوبگران بلکه مردم است.

این نامزد معترض به انتخابات نوری همدانی را خطاب قرار داد که: " معترض به ملتی که حقوقشان پايمال شده است، مي باشيد".

در ادامه حملات به شیخ اصلاحات، "شکایت خانواده های شهدا"، "شکایت مردم تهران"، "تجمع خانواده های آشوب های اخیر مقابل منزل کروبی"، "شکایت طلاب از کروبی" و ... از جمله اخبار کذبی بودند که رسانه های حامی احمدی نژاد با انتشار آنها روند برخورد و محاکمه رئیس سابق مجلس را پی گیری کرده اند. طرحی که پیش از این اعلام شد در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته است و مقامات قضایی نیز از رسیدگی به پرونده مهدی کروبی در دادگاه ویژه روحانیت خبر داده اند.

در همین ارتباط، دادستان تهران گفت که اظهارات کروبی در باره تجاوز به زندانیان در دادگاه ویژه روحانیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و معاون اول رييس قوه قضاييه نیز اعلام کرد که : "دادگاه ويژه روحانيت، در صورت وقوع جرم بايد به اتهامات کروبي رسيدگي کند". همچنین، محسنی اژه ای، دادستان کل کشور از محاکمه کروبی خبر داده است.

فشار حامیان دولت برای محاکمهکروبی تابدانجا پیش رفت که سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از مقامات ايران خواست تا از محاکمه مهدی کروبی خودداری کنند.

در مقابل مهدی کروبی اعلام کرده است که " یک قدم نیز عقب نخواهم نشست". او که روزنامه اش پس از حمله انصار حزب الله از سوی دادستانی توقیف شده، در دیدار با اعضای کانون مدافعان حقوق بشر تاکید کرده است: "خود را برای همه چیز آماده کرده ام و دفاع از حقوق افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی و عقیدتی با مشخص بودن چارچوب فکری مشخص را وظیفه خود می دانم".

کروبی تاکید کرده است که هم اعتراضات او و هم جنبش ادامه خواهند داشت. او از همان ابتدا، پس از آنکه خبرهایی مبنی بر احتمال محاکمه اش از سوی برخی مقامات قضایی مطرح شد نیز گفته بود: "بنده به شدت از این اتفاق استقبال می کنم تا اگر در این سال ها به خاطر برخی ملاحظات مطالبی را بیان نکردم، به تفصیل و با ارائه جزئیات آن را مطرح کنم".

ناظران رویدادهای پس از انتخابات، رفتار حامیان دولت در خصوص کروبی را نشانه ای از "کلافگی" آنان در مقابله با "شیخ اصلاحات" می دانند. شیخی که نه دست از افشاگری و تهاجم بر می دارد و نه حاظر به معامله به خاطر جلوگیری از فشارهای محافظه کاران است.

اغلب ناظران معتقدند اگر هراس از واکنش به مردمی به دستگیری کروبی نبود، هم او هم موسوی در همان هفته های اول پس از انتخابات دستگیر شده بودند.

اما آیا این هراس، برای همیشه مانع از گذشتن دولتی ها از "خط قرمز" دستگیری کاندیداهای اصلاح طلب خواهد شد؟ باید منتظر ماند و دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر